Idén rendszeren érkeztek olyan hírek Amerikából, hogy az asztali szerepjátszás ismét fellendülőben van. Megfigyelhető egyfajta hullámzás a szerepjáték sikerességében. A 80-as évek elejének nagy szerepjátékos robbanása után, az évtized második felében visszaesés következett. Aztán a 90-es években a Vampire sok új játékost tudott behozni, de aztán a gyűjtögetős kártyajáték sokat el is vittek. A 2000-es évek elején a d20 rendszer hozott nagy fellendülést, de a D&D 4. kiadása kudarcnak bizonyult, az MMORPG-k viszont hihetetlen sikeresnek lettek. Most viszont talán ismét felível az asztali szerepjátszás pályája.
A D&D életében természetesen nagyon fontos volt az idei, hisz kijött az új 5. kiadás, ami az év végére a DMG-vel teljesedett be. Az új D&D-t nem ismerem személyesen, de szinte csak pozitív kritikákat olvastam róla. A számítógépes támogatás ismételt kudarca fájó pont, de talán ezzel a kezdeti botlással is sikeres lehet a játék. Persze a Paizo sem hagyja magát. A kiadóra jellemző színvonalas kiegészítők és kalandok sorával próbálják maguknál tartani a játékosokat.
De a többi kiadó se panaszkodik. Mindenki, akit csak hallottam, úgy nyilatkozott, hogy az idei Gencon messze a legsikeresebb volt az utóbbi tíz évben. Rengeteg volt a látogató, nagy volt a lelkesedés, jól fogytak a kiadványok. A piac életképességét mutatja, hogy a két D&D változat mellett több kiadó tud kihozni olyan minőségű és megjelenésű játékokat, amiket már kézbe venni is öröm. Pl. a FFG Star Wars szerepjátékai vagy a Cubicle7 One Ring játéka megjelenésükben is csodálatosak.
A Kickstarter kampányok nem most indultak, de talán most kezd látszani az eredményük. Sorba jönnek ki a kampányokban megfinanszírozott játékok, kiegészítők. És a siker töretlen. Nem régiben a Paranoia új kiadása zárta a kampányt £217,517-al (több mint 84 millió Ft.).
Most már egyértelmű, hogy a World of Darkness is feléledt poraiból. Az Onyx Path a régi és az új változatba is új életet lehelt, sorba jelennnek meg az új kiadások.
Az indie mozgalom hatása kezd megmutatkozni a fősodorban is. Egyrész vannak kiadók (pl. a Fate rendszerről ismert Evil Hat), amik kezdenek felnőni a nagyokhoz, és az indie játékok egyes megoldásai, elgondolásai kezdenek felszivárogni a népszerűbb játékokba.
És azt hiszem Magyarországon is fellendülőben van a szerepjáték. Néhány éve még az volt az érzésem, hogy a maroknyi aktív szerepjátékos egyik utolsó példánya vagyok, de most hirtelen mintha sokan lennénk. Az olyan közösségek, mint a Kalandorok Társasága vagy az LFX, új lehetőségeket teremtett a játékra.
Az élénkülő szerepjáték életet mutatja, hogy az év végén az LFG.HU-n futott MikroRPG illetve MAGUS szerepejáték fejlesztő versenyre (számomra) meglepően sok nevezés érkezett. Ezúton is szeretnék gratulálni minden résztvevőnek. Ugyan nem születtek világmegváltó jelentőségű játékok, de szinte mindegyikben megvan a magja annak, hogy majd egy igazán jó szerepjáték szülessen a szerző tollából. Talán nem sokára teli lesz az internet új vagy lefordított magyar nyelvű szerepjátékokkal.