Az alap D&D kasztok közül a tolvaj nekem mindig gyengének tűnt (meg a bárd, meg az illuzionista). Rosszabbul harcol mint egy pap, a spéci képességei meg kevésbé hasznosak mint a pap gyógyítása, és kevésbé érdekesek mint például a bűbáj varázslata. Nehéz izgalmat vinni egy képzettség dobásba (persze nem lehetetlen).
A Kard és mágia játékunkban Birbin barátom megpróbálta kicsit feldobni a kalandorrá átnevezett tolvaj kasztot. Több lehetőséget adott a speciális képességek felvételére, teret nyitott egy bárd szerű karakter kialakítására, de nekem még így is gyengének tűnt a kaszt. Szerintem úgy kéne átalakítani, hogy egy sima harci helyzetben megközelítse a többi kaszt teljesítményét. Szép, hogy van esélye felderíteni a csapdákat, megóvva a csapatot pár kellemetlen meglepetéstől, de az sem árt, ha két tucat ork támadásakor nem bénázza végig a harcot.
Úgy próbáltam megváltoztatni a kasztot, hogy megerősítsem a képzettségek területén élvezett előnyét, miközben a harc egy- egy szűk területén a harcoshoz, vagy legalább a paphoz méltó képességeket adok. A lehetőségek közé tettem egy hagyományos bárd képességeit is.
Képzettségek
Az alap képzettségek száma 6
Válszthatnak a különleges tolvajképzettségeket.
Minden páratlan szinten kapnak még egy képzettséget
Minden páros szinten növelhetik egyel egy meglévő képzettséget (ez a normál szint növelésen felül jár)
Új tolvajképzettségek
Művészet: a mesterséghez hasonlóan meg kell határozni a művészetet. Lehet előadó művészet, képzőművészet vagy amit akar. Ezen a területen a karakter kifejezetten tehetséges, művészetével komoly érzelmeket képes kelteni. Sima szóraktoztatásnál nem kell dobni, csak ha karakter komoly hatást akar gyakorolni a közönségre.
Rábeszélés: a karakter könnyen meg tud győzni másokat, el tud hitetni bármit. Csak akkor kell rá dobni, ha a körülmények és a játékos szerepjátéka alapján nehezen fogadható el amit mond. Használható hazudásnál, átverésnél, alkudozásnál, stb.
Specializációk
A specializációk olyan lehetőségek, amik komolyabb előnyöket adnak a karakternek. Az első, negyedik és nyolcadik szinten választhatnak egy-egy specialitást. A specialitások a felvételkor az alap módosítókat adják, és csak az ezt követő fejlődésnél nőhetnek. Például ha valaki a 8. szinten veszi fel a kontár varázsló specializációt, akkor csak két 0. szintű varázslatot tud memorizálni, 9. szinten három 0. szintűt, 10. szinten három 0. szintűt és egy 1. szintűt, stb. A könyvben leírt jobb kezdeményezést mindenki megkapja.
Orgyilkos: lásd alapkönyv, de csak a specializáció felvétele után kap +1d6 sebzést minden második szinten.
Lövész: a karakter a pontos lövések mestere. Bármilyen kézi lőfegyvert használhat. Ha egész körben céloz, és a kör végén lő, akkor +1 bónuszt kap támadásra, ami minden páros szinten egyel nő. (Pl. ha 1. szinten veszi fel, akkor 1. szinten +1, 2. szinten +2, 4. szinten +3, stb.). Ha két támadása van egy körben, akkor az első a többi első támadás után, a második meg a többi második támadás után jön, és a bónuszt megoszthatja a támadások közt.
Bajvívó: a karakter a kardvívás, vagy a mesélő engedélyével más fegyver mestere. Felvételekor meg kell határozni a fegyvert vagy fegyver kombinációt (pl. kard és pajzs, kard és tőr, két tőr), és csak ennek a használatakor kapja meg az előnyöket (pl. ha a kard és pajzsot választja, pajzs nélkül nem). Csak könnyű páncélban képes kihasználni a tudását. A választott fegyver használatánál +1 bónuszt kap támadásra, ami minden páros szinten egyel nő, és az erő helyett az ügyességét használja a támadás és sebzés módosítóként. Ezen kívül az ellenféllel szemben, akit támad szint/2 bónusz jön a védekezéséhez.
Kontár varázsló: a karakter konyít valamit a mágiához, de valamiért nem ez lett a fő szakterülete. Sokkal kevesebb varázslatot tud memorizálni mint egy varázsló, és főleg a 0. szintről. Képes a varázslói tekercsek felolvasására. Választható kontár illúzionistaként is.
Varázslat szám szintenként (a specialitás felvételekor, és utána szint lépésenként): 2x0; 3x0; 3x0 1x1; 4x0 1x1; 4x0 2x1; 4x0 2x1 1x2; 5x0 3x1 1x2; 5x0 3x1 2x2; 5x0 3x1 2x2 1x3; 6x0 3x1 3x2 1x3; 6x0 3x1 3x2 2x3; 6x0 3x1 3x2 2x3 1x4; 7x0 3x1 3x2 2x3; 7x0 3x1 3x2 2x3 1x4; 7x0 4x1 3x2 3x3 1x4; 7x0 4x1 3x2 3x3 2x4; 8x0 4x1 4x2 3x3 2x4 1x5; 8x0 5x1 4x2 3x3 2x4 1x5; 8x0 5x1 4x2 4x3 2x4 2x5; 9x0 6x1 5x2 4x3 3x4 2x5
Figyelem! Az itt leírtak nincsenek letesztelve. Felhasználás csak saját felelősségre.