sylvanian rpg.jpg

Címkék

Azonos oldal

2011.05.04. 09:47 | Guild | 1 komment

A legutóbbi bejegyzéseimben a megfelelő karakter és csapat kialakításán elmélkedtem. A témánál maradva, de egyet visszalépve, az sem árt, ha maguk a játékosok jól tudnak együttműködni. Ennek az alapvető feltétele, hogy ugyanazt a játékot akarják játszani.

A szerepjáték elég tág fogalom, a szinte táblás játék szerű kazamata végigirtástól az improvizatív színjátszásig sok mindent érthetünk rajta. Ha a játékosoknak különböző elképzeléseik vannak a szerepjátszásról, az a csapat egy részének kellemetlen élményeket okozhat. Ezért szükséges azonos oldalra kerülni, a játék kezdete előtt.

Az egyik megoldás a GNS szerepjáték elmélet hármas felosztása alapján eldönteni, milyen módon akar játszani a csapat. A három mód a szimulációs, a versengő és a narratív mód, amik ebben a sorrendben egy elképzelt világ, karakter, helyzet vagy rendszer felfedezésére, egy küzdelemben való győzelemre, és egy történet közös megalkotására koncentrálnak. Ezekről bővebben az angol wiki oldalon, a szerző Ron Edwards eredeti írásában, vagy az általam írt magyar nyelvű összefoglalóban lehet olvasni. A lényeg, hogy a csapat egy móddal vagy több mód működőképes keverékével játsszon.

A probléma kezelésének egy másik, a GNS elméletnél talán egyszerűbben használható eszköze akadt a kezembe pár hónappal ezelőtt. Ez a The Same Page Tool nevet kapó rövid kérdőív.

A kérdésekre a mesélőnek vagy a csapatnak közösen kell válaszolnia a megfelelő választ bekarikázva. A lényege a dolognak, hogy már a kezdés előtt mindenki tisztában legyen, mik is a válaszok. Lehetséges, hogy több jó válasz is van, de ilyenkor is csak a legmegfelelőbbet kell kiválasztani.

Azért játszol, hogy nyerjél?
a) Igen, csak azért játszom, hogy nyerjek. Akkor nyerek ha...
b) A jó játék nem a győzelmen múlik.

A játékos karaktereknek
a) együtt kell működniük, a konfliktusok csak színesítő elemek lehetnek.
b) együtt kell működniük, de kialakulhatnak komoly konfliktusok közöttük, amit azonban idővel elsimítanak.
c) együtt kell működniük, de lehetnek komoly konfliktusok, amik esetleg sosem oldódnak fel.
d) a saját céljaikért küzdenek, lehet, hogy együttműködve, de lehet, hogy egymás ellen dolgozva.
e) egymás ellen dolgoznak, szövetséget csak időlegesen kötnek.

A mesélő szerepe,
a) hogy egy történetet dolgozzon ki (egy szállal vagy elágazásokkal), amit a játékos karakterek lejátszanak. A mesélő tippeket adhat a továbbhaladásra.
b) hogy egy "térképet" készítsen nem-játékos karakterekkel és szörnyekkel. A játékosok bárhová mehetnek és bármit tehetnek a térképen a karaktereik céljának megfelelően.
c) hogy egyszerűen eljátsza a nem-játékos karaktereket a saját motivációjuknak megfelelően, bármiféle tágabb terv nélkül.
d) Nincs mesélő. Mindenki arra törekszik, hogy egy jó történetet hozzon össze szabadon.
e) Nincs mesélő. A szabályok és a rendszer koordinálja a játékot.

A játékosok szerepe,
a) hogy a mesélő irányítását követve beilleszkedjen a történetbe.
b) hogy célokat határozzon meg a karakterének, és aktívan törekedjen az elérésükre.
c) hogy kemény helyzetekbe vigye a karakterét és nehéz (néha akár buta) döntéseket hozzon.

A karakter túlélése
a) az amire egy jó játékos törekszik.
b) néha nem olyan fontos mint más döntések.
c) nem lényeges ebben a játékban.

A mesélő szerepe a szabályokkal kapcsolatban,
a) hogy kövesse őket, bármi történik is (beleértve a házi szabályokat).
b) hogy figyelmen kívül hagyja azokat, ha a jó történethez ez szükséges.
c) hogy figyelmen kívül hagyja azokat, ha ellentmondanak annak aminek történnie "kell", akár a realizmus, akár a környezet, akár a műfaj alapján.

Számos játékalkalom után az egyik játékos úgy dönt, hogy a karaktere az ellenséghez áll. Ez
a) soha nem szabad megtörténjen. Az illető bunkó módon viselkedik.
b) amikor a karakter nem-játékos karakterré válik, azonnal vagy nemsokára.
c) egy olyan dolog, amit a mesélőnek és a játékosnak előre el kell terveznie.
d) csak addig tarthat, amíg a többi karakter tudomást nem szerez róla, és nem tesznek ellene valamit.
e) egy nagyszerű pillanat, a kiváló szerepjáték egyik példája.

Végül +1 kérdés saját kútfőből:

Mennyire vicces és humoros a játék?
a) A játék alapvetően a humorra épül, a poénkodás kifejezetten elvárás.
b) A játék könnyed, laza hangulatába beleillenek a vicces dolgok és jópofa beszólások.
c) A játék nagyrészt komoly, de feldobható néha egy-egy vicces közjátékkal vagy jó poénnal.
d) A játék teljesen komoly sőt talán komor, ezért a humor csak a legritkább esetben elfogadható, akkor is inkább a fanyar, cinikus formában.

Címkék: elmélet gyakorlat

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr612874198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2011.05.09. 15:23:54

Nagyon hasznos kis kérdőív. Feltett szándékom gyakorlatban is használni, kíváncsi vagyok mennyire fog beválni.

A hibáját(?) abban látom hogy jk-k az igazzy játékra való törekvés alapján próbálják a "jó" válaszokat keresni nem pedig őszintén a saját igényeiknek megfelelően választani.
süti beállítások módosítása