Ismét egy elgondolkoztató bejegyzés olvasható a Some Space to Think blogban. Rob azon elmélkedik, hogy azt a számítógépes játékokban alkalmazott módszert, hogy a játékos gyorsan megalkothatja a karaktert, és aztán a kezdő játék során tanul bele a részletekbe, át lehetne ültetni az asztali szerepjátékok világába.
Nagyon fontosnak érzem, hogy legyen egy jó magyar szerepjáték, ami kapuként szolgál az érdeklődők számára az asztali játékok felé. A tapasztaltabb játékosok már fél szavakból is megértik a leírt dolgokat, és általában tudnak, vagy gyorsan megtanulnak angolul, de a kezdőknek szükséges egy könnyen megérthető, egyszerű és magyar nyelven írt szerepjáték.
Erre a szerepre jelenleg a Kard és Mágia tűnik a legalkalmasabbnak. Lux Gábor nagyon jó munkát végzett a D&D leegyszerűsítésével, a játékosoknak és a mesélőnek szóló magyarázatokkal (aktív játékosként ez utóbbit nem olvastam, de jókat hallottam felőle). Nem tudom teljesen kezdőként mennyire könnyű megérteni a dolgokat, de Rob gondolatmenetét követve lehetne még egyszerűbben is elkezdeni a játékot. Ami nekünk természetes és átlátható, az a kezdő játékosoknak bonyolult táblázatok és összetett szabályok átláthatatlan szövevényének tűnhet.
A másik jó jelölt a Kazamaták és Kompániák. Ez egy igazi "oldschool" játék, ahol nincsenek a fajok és kasztok külön kezelve, tehát nagyon nagyon egyszerű, és könnyen emészthető a kezdők számára. A játék fő gyengesége szerintem (leszámítva a kinőhető gyermekbetegségeket), hogy csak a 3. szintig tartalmazza a szabályokat, és nem tudom mikor várható folytatás (ha egyáltalán... ). Kicsit necces egy olyan játékba kezdeni, amit a 3. szinten abba kell hagyni. Ezen kívül a játék inkább az oldschool stílus rajongóinak készült, hiányoznak belőle a kezdők számára szóló magyarázatok.
Azon gondolkoztam a fent hivatkozott blog bejegyzés olvasása közben, hogy jó lenne egy olyan magyar játék, amiben a teljesen kezdő játékosok is képesek pár döntéssel és kockadobással fél órán belül karaktert alkotni, és elkezdeni a játékot. Az első fejezet csak a kezdő karakter megalkotásáról, a mesélő első fejezete meg egy kész kalandról és az ahhoz szükséges szabályokról szólna. Minden bonyolultabb dolog csak a további fejezetekben kerülne fokozatosan bevezetésre.
Például az első szinten mindenki csak egy alap kasztot választ, és esetleg a kaszthoz választható fajok közül egyet (én szeretem a kasztok és fajok szétválasztását). Az első kaland a fiatal karakterek egyszerű kalandja, ahol megtanulják mi a szerepjáték és mik a harc szabályai. A második szinten dobnának tulajdonságokat, amik az alapértékeket módosítanák, és ehhez a szinthez is tartozna egy standard kaland. A harmadik szinten meg akár speciális kasztokat is lehetne választani, és kezdődne a teljes játék. Ez az egész lehetne akár egy különálló kiegészítő is, mondjuk a Kard és Mágiához.