sylvanian rpg.jpg

Címkék

Szerepjátszó játék

2011.07.27. 14:54 | Guild | 6 komment

Mint azt bizonyára sokan tudjátok a szerepjáták angol nevében (roleplaying game) két kifejezés van a játékra: a game és a play. Magyarban ezekre nincs külön szó, de eltérő a jelentésük. A game szabályozott környezetben valamilyen határozott cél eléréséért (legtöbbször a győzelemért) folyó játék. Ide tartoznak a társasjátékok, a szerencsejátékok és a sportjátékok. A play viszont egy kötetlen, meghatározatlan célért folytatott játék. Ide tartoznak a gyerekek játékai vagy a színjátszás. Szerintem nagyon fontos, hogy a szerepjátékban mind a két értelemben megjelenjék a játék.

Vannak akik az egyik vagy másik értelemben vett játékot istenítik a másik rovására. A harci játékokhoz köthető eredet miatt a szerepjáték kezdetben a game értelemben vett játékhoz állt közel. Ez az a stílus amit leginkább a kazamaták végigirtása (dungeon hack) jellemez, és a művelőit általában vérpistinek bélyegzik meg. Alapvetően nincs ezzel a stílussal semmi baj, de ha csak az adott kalandban meghatározott cél elérésére koncentrálnak a játékosok, akkor elveszik a szerepjáték egyedi hangulata, és egy kis csapattal kazamatában játszott harci játék válik belőle. Természetesen ezzel nem azt akarom mondani, hogy a kazamatákra épülő játékba ne lehetne más elemeket belevinni. A helyszínek érdekes leírása, vagy egy érdekes személyiséggel rendelkező lakó (akit remélhetőleg nem hentelnek le menetből) a play értelemben vett játékot erősíthetik.

A kezdeti game közpuntúság ellenhatásaként alakultak ki olyan álláspontok, amik a game értelemben vett játékot akarják száműzni a szerepjátszásból. Az olyan elemek kerülnek itt elő, mint az improvizatív színjátszás és a közös történetalkotás. Ha viszont teljesen eltűnik a game típusú játék, akkor szerintem már bajosan nevezhető az eredeti értelemben vett szerepjátéknak. Ilyen például a skandináviára jellemző élő szerepjáték, ami tulajdonképpen egy pszichológiai vagy szociológiai problémát feldolgozó szituációs helyzet eljátszása. Akár csak a kis csapatos harci játék ez is lehet nagyon élvetetes, csak épp hiányzik belőle a szerepjáték egy lémyegi eleme.

Ha a GNS elmélet hármas felosztását nézzük, akkor a game értelemben vett játék természetesen a versengő (Gamism) módban erős, a play értelemben vett játék a narrattív (Narrativism) módban, a szimulációs (Simulationism) módban pedig attól függ hogy akarjuk szimulálni a világot, karaktert, történetet, eseményeket. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lenne game típusú játék a narratív módban, vagy ne lenne play típusú játék a versengő módban. Az előbbire nagyon jó példa a Fiasco, ahol egy közös történetalkotás folyik, de vannak szabályok arra, hogyan lehet a történetet alakítani a kockadobástól függően. Az utóbbira talán a sok játékban megjelenő jellemeket lehet felhozni, mivel ezek a versengésben korlátot jelentetnek, de a kijátszásuk nincs olyan értelmben szabályok közé szorítva, mint egy game értelemben vett játékban.

Végül is arra akarok rávilágítani, hogy egy jó szerepjátéknak a játék mindkét értelmélben játéknak kell lennie. A különböző stílusok persze valamelyik értelmezést erősebben képviselik, de meg kell maradjon a másik értelemben vett játék ahhoz, hogy igazán jó legyen.

· 1 trackback

Címkék: elmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr883104531

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rendszerelmélkedés 3. 2011.08.15. 00:51:00

Szándékosan nem adtam ugyanazt a címet a bejegyzésnek, mint az előző volt. Kicsit unalmas lett volna, nem mintha az elmélet felvillanyozna bárkit. Azért próbálkozom. :)Másodlagos képességek: Ez a terület szerteágazó lehet. HP, származtatott tulajdonság...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blobov 2011.07.31. 19:17:58

Kiváló reakció a másik blogra...

czipeter 2011.08.09. 01:05:11

A GNS elmélet arra próbált egy rávilágítani, hogy egy szerepjáték jó esetben vagy game vagy play. Ma is vitatod ezt az állítást vagy valahogy feloldani véled az ellentmondást?

De kérdezhetem úgy is: játszottál már narrativistának bélyegzett játékot győzelemért? Milyen szabályokkal és milyen volt?
(Szerintem a legtöbb "nar" játékban egyébként továbbra is található sok mechanikai, megnyerhető dolog.)

Guild 2011.08.09. 11:16:58

@czipeter:
A GNS elmélet arra próbál válaszolni, hogy mit élvezünk a szerepjátszásban, vagyis mi a játékunk célja. Erre ad három eltérő választ.
Az én felfogásomban a game és a play közti különbség inkább a módszerben van, vagyis abban ahogyan játszunk. A game játékban szabályok közt, egy jól megfogalmazható cél eléréséért játszunk, míg a play játékban nincsenek ilyen keretek.
A game célja nem feltétlenül a győzelem. Egy narrativista játékban definició szerint nem a győzelemért, hanem egy történet megalkotásáért játszunk. A rendszer nem azt szabályozza, hogy eldöntsük ki nyert, hanem azt, hogy miképp alkossuk meg a történetet. Pl. a Fiascoban a kockadobás dönti el, milyen kapcsolatban lehetnek egymással a szereplők.

czipeter 2011.08.09. 14:21:21

@Guild:
Egy választ ad a GNS (nyilván az én olvasatomban), mégpedig azt, hogy a három út közül minél inkább csak egyet járj a szerepjátékozásod közben. (Ettől lesz jobb a játékod.) Arra vagyok kíváncsi rá, hogy a te állításod hogy viszonyul ehhez.

Nekem az angol szerepjáték elnevezéshez való ragaszkodásod, annak kiindulópontként használata furcsa. Úgy érzem, a megszokás, a hagyomány, a kényelem az, ami a szókapcsolat mellett áll. Az értelmére nézve zavarónak tartom. Pl. úgy tudom, hogy amikor megszületett a kifejezés, a szerepjátszás az ősD&D-t jelentette, ami tudtommal a "színházi" role-playing-ről egy kicsit sem szólt.

A szimulációt direkt kihagyom, mert azzal úgy érzem, nem vagyok képben, nem tudom, mi lehet az. A GNS másik két tagjáról szeretnék kicsit beszélni, de főleg az általad használt fogalmakról, ahhoz, hogy rájöjjek, van-e bármiféle ellentmondás.

Game, gamism, játékizmus: szerintem mindig a győzelem a célja. Mi más? Te is azt írod, "versengő". Avagy: miben különbözik a te game fogalmad a GNS-étől (a Gamism: Step on Up-ban foglaltaktól)?

Play, narrativism, narrativizmus, story game, mesélős játék: Szerintem a Story Now-ban is nagyon kemény szabályok vannak, pl. ahogy te is írod, a Fiasco-ban is van azért bőven. De ugyanígy szabályai vannak - bár sajnos nem ismerem őket - az említett improvizatív színjátszásnak vagy a különböző élőszerepjátékoknak. Ez szerintem nem lehet elválasztóvonal. Vagy van különbség szabály és szabály között? (Én azt gyanítom, hogy nincs.) Miben különbözik a te play fogalmad a GNS Narrativism: Story Now felfogásától?

Guild 2011.08.09. 15:59:06

a.
A game/play felosztás nekem bevált mint szellemi mankó. A társasjátékot is szeretem, a gyerekeimmel a Lego játékot is szeretem, és a szerepjátékban a kétfajta értelemben vett játék ötvözetét szeretem. Semmi komolyabb elmélet vagy háttér nem kapcsolódik hozzá, és valószínűleg etimológiailag is védhetetlen, de számomra tájékozódási pontként hasznosnak bizonyult. Ha neked nem jön be ez a fogalompár, akkor ne használd.

b.
A game/play felosztás szerintem teljesen más pályán mozog mint a GNS elmélet. Két eltérő megközelítésmód. Az előbbi azt nézi, hogy mennyire jólszervezett és szabályozott a játék, az utóbbi azt, hogy mit is élvezünk a játékban.

Az általam használt game arra utal, hogy a játék jól szabályozott, a GNS elmélet gamist módja pedig a versengésre és egyfajta győzelemre utal. Egy jól szabályozott játék nem feltétlenül versengő (lásd Sims), és egy versengő játék sem feltétlenül jól szabályozott (lásd gyerekek indián-cowvboy harca), bár a kettő között nyilván van kapcsolat.
Az általam használt play pedig a szabályozatlan, kötetlen játékra utal, a GNS narrativism pedig egy jó történet megalkotására a játék közben. Ha jól tudom az általam említett skandináv live játékban nincsenek szabályok, pont ezért nem is tartom roleplaying GAME-nek. Az élő Vampire játék kő-papír-olló szabálya vagy a leírt értékek viszont game típusú elemek, amiért azt el is fogadom rpg-nek.

c.
Szerintem a GNS, pontosabban Ron Edwards nem azt mondja, hogy csak egy utat járjunk, hanem azt, hogy tudatosan válasszunk akár több módot is, és a rendszer ezt megfelelően támogassa. Ő is ír a működőképes hibridekről, ahol a rendszer több módot koherensen támogat. Egyébként pont ez a pontja az elméletnek (mármint az inkoherens rendszerek kritikája), ahol nem tudom követni Ron Edwardsot.

czipeter 2011.08.09. 17:21:10

@Guild:
Köszönöm a választ! Azt hiszem, nagyon is megértettem.
Az zavart meg, hogy ebben a cikkben említetted a gns-t és nem olvastam elég figyelmesen. Nem akartad megfeleltetni a GNS módjait a te game, illetve play fogalmaidnak és e felett elsiklottam sajnos.
Újraolvasva teljesen érthető már számomra, amit írtál.

Mégegyszer köszönöm a magyarázatot!
süti beállítások módosítása