sylvanian rpg.jpg

Címkék

Mit is kér a nép

2012.01.13. 17:25 | Guild | 7 komment

A How Not to Run a Game Business egyik kedvenc szerepjátékos blogommá vált. Nem csak azért mert én is az üzleti világban dolgozok, és sokszor én is hasonló hozzá nem értést tapasztalok a vállalkozások elindításánál (és itt nem csak a szerepjáték kiadásra gondolok, hanem bármilyen vállalkozásra, pl. egy sarki zöldséges megnyitására), hanem azért is, mert a szerepjáték tervezéshez is józan tanácsokat ad. Például egy harcosnak nevezett karakter erő támadásától jogosan várja el az egyszeri játékos, hogy jelentős sebeket okozzon, és ha ezt nem kapja meg, akkor csalódni fog.

Lassan a végéhez közeleg a Sundered Skies kampányunk, és azt kell mondjam, hogy ez a játék, annak ellenére, hogy az alapját jelentő Savage Worlds rendszer jó, szinte minden hibát elkövet, amit az említett blogon leírnak. No nem komoly hibákról van szó, tehát nem az a baj, hogy játszhatatlan a dolog, csak bosszantó apróságokról, amik megnehezítik a felhőtlen szórakozást. Ezeket a hibákat csak egy alapos teszteléssel és minél több átnézéssel lehetett volna kiküszöbölni.

Számomra a játék során a legnagyobb problémát nem is a világ és a hozzá kapcsolódó speciális szabályok hibái jelentették, hanem egy nagyon egyszerű dolog: a karakter statisztikák rossz megjelenítése. Ugyan most a Sundered Skiest ekéztem, de azt hiszem ez az alapot jelentő Savage Worldsre általánosan jellemző dolog.

Aki nem ismerné, a Savage Worlds egy harc központú rendszer, vagyis a taktikai harc fontos szerepet játszik. Ugyan viszonylag egyszerű a rendszer, de aki mesélt már nagyobb csatákat, az pontosan tudja, hogy a mesélőnek rengeteg dologra kell odafigyelnie. Általában nincs idő és erő arra, hogy a szabályokat bújja, és hosszas leírásokban kutakodjon. Lehetőleg minden információnak könnyen és gyorsan elérhetőnek kell lennie.

Az első problémát az jelenti, hogy a kaland leírásában nincsenek benne a felbukkanó karakterek és szörnyek adatai, hanem csak hivatkoznak rájuk. Például egy fontos kalandban ennyi van egy jelentős összecsapásról írva:

The Fortress is now virtually abandoned, only the Lightlord and his glowmad bodyguards remain.
* Lightlord: See page 171.
* Thwaak the Ogre: Treat as an ogre (see page 159), but add Brawny, Improved Frenzy and Improved Sweep Edges.
* Blinded (10): See page 139.
* Ragers (5): See page 162.

Ha valaki a könyvet használva akarja lejátszani a csatát, akkor a 4 ellenfélhez 4 különböző oldal között kell lapozgatnia, ráadásul észben kell tartania, hogy az egyiknek plusz előnyei is vannak. De ha oda is lapoz, akkor sem tud meg mindent, hacsak nem memorizálta a teljes Savage Worlds rendszert. Így néz ki a gonosz főpap adatlapja:

Attributes: Agility d6, Smarts d6, Spirit d12+1, Strength d6, Vigor d12
Skills: Boating d8, Faith d12, Fighting d6, Guts d10, Intimidation d12, Notice d8, Shooting d8, Stealth d6
Charisma: –5;
Pace: 6; Parry: 5; Toughness: 12(2)
Hindrances: Clueless, Delusional, Habit (talk to the glow), Outsider, Ugly
Edges: Arcane Background (Miracles), Command, Danger Sense, Fervor, Glow form, Glow Glimpse, Great Luck, Improved Arcane Resistance, Improved Nerves of Steel, Master (Faith), Reputation (bad)
Special Abilities:
* Glowmad Immunity: Lightbringer never takes one of his own.
* Insane: If The Lightlord draws a deuce from the action deck, he wastes the round muttering to himself. +2 Toughness; +2 to recover from being Shaken; ignores Wound penalties.
* Gift of Madness: Victims of The Lightlord’s bolt, blast, and burst spells suffer levels of glowmadness rather than wounds. The damage is soaked with Spirit rolls rather than Vigor.
* Glowcloak: The Lightlord has wrapped himself in the glow. The glowcloak lashes out at those who wound him, causing them to make a Spirit roll or gain a level of Glowmadness.
* Taking the Glow: Spells cast in the open by The Lightlord cost no Power Points. Maintaining spells costs the normal amount, however.
* Spells: (35 Power Points); bolt, blast, invisibility, fear, fl y, glowblind, stun.
* Gear: Knife (Str+d4)

Az egyik nagy baj ezzel az elrendezés. Ami lényeges egy csata során az teljesen elkeverdik azzal, ami lényegtelen. Az hogy csúnya, és hogy -5 a karizmája teljesen lényegtelen, de ezek ott vannak a sebtűrést jelölő Toughtness érték és a varázslat ellenállást adó Arcane Resistance előny mellett.

Egy jól strukturált szerkezetben a harcnál fontos értékek és információk egy helyen kell legyenek, és a legfontosabbak (jelen esetben 4. sorban lévő három érték) kiemelten a tetején. Egy mesélőnek egy pillantással meg kell tudni mondania, hogy egy támadás eltaláta-e az ellenfelet, tehát az a jó, ha ezek vastag nagy számokkal vannak jelölve.

A másik nagy baj, hogy itt sincs minden szükséges információ megadva. Az előnyök, hátrányok, varázslatok, fegyverek csak névvel vannak jelezve. Hacsak nem ismeri a mesélő mindet fejből, ez a csata során rengeteg lapozgatást eredményez. A névből persze nagyjából lehet sejteni miről is van szó, de a konkrét módosítók, sebzések, értékek megismeréséhez fel kell lapozni a könyvet. Ha legalább ezek ott lennének, akkor mindjárt gördülékenyebben mennének a dolgok.

Egy nagyon gyakori esemény, a fegyveres támadás, jól szemlélteti, hogy mennyire nehézkes az egész. Ehhez először a képzettségek sorból ki kell keresni a Fighting kockáját, majd ezzel kell dobni támadást. Siker esetén a felszerelés sorból ki kell keresni a fegyvert, ennek a kockájával dobni, majd kikeresni a tulajdonságok közül az erőt, és ennek a kockájával is dobni, és a kettőt össze kell adni. És persze lehetnek olyan előnyök, amik valamelyik dobást módosítják. A fegyveres támadás minden értékét egy feltűnő helyre kellett volna pakolni, minden lehetséges módosítóval együtt.

Mit is jelentett ez számomra? Azt, hogy minden kaland előtt össze kellett másolnom minden karakter és lény statisztikáját egy lapra, és úgy elrendezni, hogy könnyen kiigazodjak rajta. Ez, mondanom se kell, nagyon sok időt vett igénybe, de enélkül nem tudtam volna rendesen mesélni. Végül csináltam hozzá egy excel lapot, ahol rendesen össze tudtam szedni az ellenfelek adatait (innen letölthető).

Ezt a munkát nem nekem kellett volna elvégeznem, hanem a játék íróinak és szerkesztőinek. Ezért (is) fizettem, mikor a játékot megvettem, de csalódnom kellett. És minél több ilyen csalódás éri a játékosokat, annál többen hagyják abba a szerepjátékot.

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr943522269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HavasiG 2012.01.17. 17:44:10

"Ezt a munkát nem nekem kellett volna elvégeznem, hanem a játék íróinak és szerkesztőinek. Ezért (is) fizettem, mikor a játékot megvettem, de csalódnom kellett. És minél több ilyen csalódás éri a játékosokat, annál többen hagyják abba a szerepjátékot."

Szerepjátékot abbahagyni? Esetleg másik rendszerre váltani. :)

Nekem a Savage Worlds rendszere tetszik, és mivel úgyis saját kalandokat mesélek, nem találkozom a hivatalos kiadványok szerkesztési problémáival.

HavasiG 2012.01.18. 09:07:11

Tegnap kimaradt:

Maga a Savage Worlds rendszer jó, de a termékek kivitelezésén látszik, hogy nem egy profi kiadó hanem egy kis magáncég van a háttérben: hiányzik az áttekintést segítő háttérmunka. Például az új Deluxe kiadásból is hiányzik egy összefoglaló táblázat a "Power"-ekről. Ilyen tudtommal utoljára a Savage Worlds Revised-ban volt, de ott meg mérhetetlenül el vannak cseszve a referencia-oldalszámok.

A plot-point campaign meg nálam alapból nem bejövős, nagyon-nagyon csőkaland/kampány szaga van.

Mindazonáltal a rendszer jó, könnyen testreszabható és működik.

Thirlen 2012.01.18. 10:09:35

Az elszabaduló kockákról pedig még nem is beszéltünk...
Nemrég ismerkedtem csak meg a Savage Worlds rendszerével a Solomon Kane-en keresztül, de nekünk talán nem okozott ennyi problémát. Célszerű mindenkinek megjegyeznie, vagy kiírnia a karakterlapra, mit tudnak az Edge-ei, a fegyverek sebzését pedig egy idő után úgyis fejből fújod.

Guild 2012.01.19. 10:41:14

@HavasiG:
A SW rendszer szerintem is jó.
Az a probléma ezekkel az apró bosszantó dolgokkal, hogy ha valaki most kezd szerepjátszani, esetleg egy kihagyás után újrakezdi a játékot, és ilyen dolgok nehezítik meg a dolgát, akkor hamar feladja, és visszaül a számítógép elé, vagy társasjátékozik.
Mi leküzdjük a nehézségeket, mert szeretjük a szerpjátékot, de másoknál nincs ilyen erős kötődés, vagyis a szerepjátéknak más időtöltésekkel kell versenyeznie. Minél több bugos szerepjáték van a piacon, annál nagyobb a csalódás és a játék feladásának esélye.

Guild 2012.01.19. 10:41:44

@Thirlen:
Játékosként mindez nem probléma, de mesélőként igen.

HavasiG 2012.01.19. 12:30:19

@Guild:
Az SW alapkönyve ennyire azért nem vészes. Nekem csak egy power-táblázat és egy rendesen összeszedett táblázat-gyűjtemény hiányzik belőle. (A végén lévőből például hiányzik a Fear táblázat :S)

Én mondjuk kezdőként is saját kalandot írtam - olyan is volt persze - de legalább tudtam mi miért van benne. Ha pár évet kihagynék, akkor sem egy 100-200 oldalas plot-point kampánnyal térnék vissza. :)

Persze ízlések és pofonok...

Kiegészítők szempontjából hatványozottan igaz az, ami a D&D 3. kiadásra: a különféle kiadók és kiadványaik színvonala hullámzó, de inkább gyenge. A legjobban akkor jár az ember, ha az alapkönyvbe ruház be és az alapján mesél saját világon, vagy implementál egy ismert világot SW-re.

nod20 2013.03.18. 03:31:23

Ezért nem másztam bele az SWbe. Egy ellenfél 3-4stat, 1-2 képzettség, péncél védelme és sebzés. Ennél több ne legyen, mert kezelhetetlen és nem is kell.

Persze mágia, speciális képességek stb megnövelheti a sort, de ne nagyon tegye az se.
Ezért macera, mikor rengeteg játék a játékban szabály van, mint pl. az SWben is.
süti beállítások módosítása