sylvanian rpg.jpg

Címkék

ViewScream ismertető

2014.08.02. 11:34 | Guild | 3 komment

Az online szerepjátszás népszerűsége gyorsan nő mindenfelé a világon. Nekem megmaradt a heti asztali játékalkalmam, de emellett majdnem minden héten játszom online is. Az online játék számos előnnyel bír, de ez jórészt a játék megszervezéséhez, összehozásához kapcsolódik. Szerintem az aszali játék, ha sikerül összehozni, jobb élményt nyújt mint az online. Azonban van egy játék, ami kifejezetten online játékra íródott, nem is nagyon lehet asztalnál játszani. Ez a Rafael Chandler ötletes kis játéka a ViewScream.

Képzeld el, hogy egy űrhajón vagy. Épp egy katasztófa sorozaton mentetek át, aminek a végén egyedül találod magad. A kommunikációs rendszerrel csak három másik társadat sikerül megtalálni. A négy karakter a Híd, a Gépház, a Labor és a Fegyverzet. Mindannyian nagy bajban vagytok, életetek egy hajszálon függ, és nem tudjátok egymást fizikailag elérni. De a kommunikációs rendszeren videó kapcsolatot hozhattok létre, és a hajó rendszereit felhasználva talán segíthettek egymáson. Nem biztos, hogy mindenki túléli. Pontosabban biztos, hogy nem mindenki fogja túlélni. Talán senki sem. De meg kell próbálnotok.

Kb. ez a játék alapja. A hajó kommunikációs rendszer természetesen a Hangouts vagy más alkalmazás amivel a játék megy. A többit köré kell képzelni. A játékosoknak végig in character kell maradnia, tehát félig live játékról van szó. Érdemes a hangulat fokozása miatt sötét szobában játszani, és csak az arcot bevilágítani lámpákkal. Más trükköket is be lehet dobni, kellékeket használni, hanghatásokat bejátszani. Például mikor űrruhában kimentem a hajóból, feltettem a fejemre egy fejlámpát, és a kezembe szuszogva beszéltem.

A játékban minden karakternek három problémája van, amit a három másik karakter tud megoldani, mindenki egyet. Ha a játék végéig nem sikerül mindhárom problémát kezelni, akkor a karakter meghal. Minden karakternek van négy megoldása is, amivel megpróbálhat másokon segíteni. A négyből valamennyi (ez a karaktertől függ) sikertelen lesz, a többi sikeres. A játék közben döntheti el a játékos, hogy melyik megoldását kinek nyújtja. Egy karakternél több megoldással is próbálkozhat, de minden megoldást csak egyszer használhatja fel. Akinek sikerül minden problémáját megoldania, az a játék végén megmenekül. Ennyi az össz szabály, nincs se kocka se más.

A karakterek egymást csak a fenti neveken szólítják, vagyis Híd, Gépház, Labor, Fegyverzet. De minden karakternek van egy kis személyisége, viselkedése, ki van dolgozva a kapcsolata a többi karakterhez, és lehetnek speciális tulajdonságok vagy sötét titkok is. A játék tehát igazi szerepjáték, nem csak taktikázás azzal, hogy megoldják a problémáidat. Az a jó, ha konfliktusok alakulnak ki, ha kiborulnak, ordítoznak, követelőznek a karakterek.

A játékban nincs mesélő. A Híd valamennyire vezető szerepben van, de ez csak annyira terjed ki, hogy ő hozza létre a kapcsolatokat a karakterek közt, vagyis ő szervezi a beszélgetéseket. De a játékban kialakult helyzetről a Híd se tud többet. A történet a játék közben alakul ki.

A játék könyvében elég jól le van írva, hogy miként épül fel egy játékalkalom, és sok ötlettel, tanáccsal is szolgál, de a saját játékunk alapján leírok még pár tanácsot, ami talán nincs benne a könyvben:

  • Mindenki a játék indulása előtt tegyen fel minden kérdést, tisztázzatok minden részletet. A karaktereket mindenki ismerje meg, amit ki kell tölteni, azt töltse ki. Próbáljatok úgy indítani, hogy aztán ne akadjon meg valamin a játék.
  • Érdemes mindenkinek magyarra lefordítania a problémáit, megoldásait és helyszíneit, meg amit még kell. Ezek nagyrészt technikai blablából állnak, de pont ezért nehéz rögtönzött fordítást csinálni.
  • A problémákat érdemes fokozatosan játékba hozni. Először csak az egyiket, és a játék folyamán megfelelő pillanatokban a többit.
  • Amit nem gondoltam a játék előtt, hogy a megoldásoknál leírt szövegeknek mennyire nagy szerepük lesz. Például nálunk a Labort egy állatorvos játszotta, és ő azért nem alkalmazott egyes megoldásokat a karakterlapjáról, mert azok nem olyan egészségügyi probléma kezelésére valók, mint amit a másik játékos mondott. A megoldásoknál a leírt szöveget ezért meg kell próbálni minél rugalmasabban kezelni, persze a hihetőségre is törekedni kell.
  • A problémák kezelése mellett érdemes azt is kitalálni, hogy mi lehet a dolog hátterében. Miért is történt, ami történt. Mik lehettek az okok, amik ide vezettek. Lehet, hogy kiderül a többiekről egy s más.
  • A Híd mellett a többi karakter is kap egy-egy mesélő pótló feladatot, például a Labor tartja nyilván kinél melyik probléma oldódott meg, vagy a Fegyverzet próbálja kitalálni, mi is történt a háttérben. Ez nálunk nem működött igazán, és nem is éreztem, hogy feltétlenül szükség lenne rá. A Híd irányító szerepe fontos, de a többit csak akkor érdemes erőltetni, ha a játékosnak van rá ideje, és nem zavarja a játék menetét.

A játéhoz sok különböző kaland van kidolgozva. A alap űrhajós helyzetből is van több, de lehet zombi apokalipszist, mágus tanácsot (varázsgömbökkel) vagy a Harmadik Világháború előestéjét is játszani.

 

 

Címkék: ismertető

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr46567667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2014.08.03. 07:36:56

Érdekes. Tudnál mondani konkrét példát a problémára meg a megoldásra? Mivel nincs rendszermechanika nem tiszta hogy nem menekül meg mindenki.
Vhogy így képzelem én: fegyverzet: a robbanófejek lassan túlhevülnek.
a) Többi játékos: nincs semmi olyna megoldásunk ami ezen segíthet
b) Híd: tudok nyitni egy tetszóleges zsilipet az megoldja

Jól látom?

Guild 2014.08.03. 21:30:12

@auer: Majdnem.
A Fegyverzetnek van három probléma a karakterlapra leírva, egy amit a Labor, egy amit a Gépház és egy amit a Híd tud megoldani. Az utolsó lehet az, hogy kezdenek túlhevülni a robbanófejek a raktárban, de a Fegyverzet előre tudja, hogy ezt csak a Híd tudja megoldani.
A Hídnak van négy megoldása. Ezek valamilyen technikai blablák, amiket viszonylag rugalmasan lehet felhasználni, az egyik lehet valami a zsilipekkel. A karakterlapra van írva, hogy ebből hány lesz sikeres, hány sikertelen, mondjuk 2 sikeres és 2 sikertelen megoldása van. A Híd játékosa a játék előtt ezért két megoldáshoz odaírja, hogy sikeres lesz, kettőhöz meg azt, hogy sikertelen.
A játék közben valamikor a Fegyverzet behozza a játékba a melegedő robbanófejek problémáját. Kétségbeesetten kapcsolatba lép a Híddal, és kéri a segítségét. A Híd mondjuk hajlandó segíteni, és a még rendelkezésére álló megoldásai közül a zsilipeset válassza. Elmondja, hogy megpróbálja a raktár zsilipeit a központi irányítóközpontból kinyitni, és akkor a robbanófejektől meg lehet szabadulni. A saját megoldásai közül kihúzza a zsilipeset, ezt már nem használhatja többet. Namost attól függően, hogy a játék elején a zsilipes megoldáshoz sikert vagy sikertelenséget írt, elmondja a Fegyverzetnek, hogy sikerült kinyitni a zsilipet vagy sem. Ha sikerült, akkor a Fegyverzetnek egy problémával kevesebb. Ha nem sikerült, akkor a Fegyverzet bosszankodhat, és megpróbálhatja rábeszélni a Hidat, hogy egy másik megoldással is próbálkozzon.
Az garantálja, hogy nem éli túl mindenki, hogy általában csak 2 sikeres megoldása van egy karakternek, tehát a három társa közül valakin nem fog tudni segíteni.

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2014.08.04. 07:15:11

Kösz a választ. Elsőre nem volt tiszta, de így egy nagyon ötletes játék.
süti beállítások módosítása