Az asztali szerepjáték internetre költöztetésére már régóta vannak próbálkozások. Gyakorlatilag a kezdettől voltak kísérletek emailen vagy webes fórumon szerepjátékra. Ilyet magam is próbáltam, de nem nagy sikerrel. Nagyon lassú volt a játék, csaták gyakorlatilag játszhatatlanok voltak, és írásban nagyon szűkszavúak lettek a játékosok, hosszabb szövegeket nem gépeltek be. Egy másik próbálkozás volt az MMORPG ősének a szöveges MUD-nak mesélőkkel felturbózása. Ezt MUSH-nak hívták, de ilyet sajnos nem játszottam, nem tudom milyen lehetett.
Azóta sokat fejlődött a technológia. Megjelent a Skype a hang és videó kapcsolattal, és megjelentek virtuális asztalok, amik elsősorban a figurás harc lejátszását teszik lehetővé.
A csapatunk egyik tagja Londonba költötzött, ami jó indok volt arra, hogy kipróbáljuk az internetes játékot. A budapesti rendőr detektívekről szóló Trail of Cthulhu mesémet folytattam, ezért nem kellett karaktert generálni, szabályt tanítani.
A játékra a Google Hangouts szolgáltatását használtuk. Itt többen egyszerre videó kapcsolatban lehetünk, és mindig annak a képét nagyítja ki, aki épp beszél. A videó kapcsolat végig jól működött, csak a saját eszközökkel volt néha baj. Egy probléma volt, hogy meghívásnál a google talksban ment az értesítés, amit nem mindenki kapott meg. A játékról felvétel is készíthető a Youtubera, ezért aki kíváncsi milyen is ez, az könnyen találhat videókat ott. Magyarul az LFG.HU-n van egy kis beszámoló.
A Hangouts egy másik előnye, hogy bépülő modulokat lehet imdítani. Lehet különböző vicces effekteket betenni, közösen Youtube videókat nézni, meg ilyesmi. Vannak virtuális asztalok is a Hangoutshoz. Korábban a TabletopForge volt, de ez most beolvad a Roll20 alkalmazásba, ami alapvetően független, de elindítható Hangoutsban is. A Cthulhu játékomban viszont nem volt szükségünk ilyen asztalra, mert nem játszottunk figurákkal harcot.
Mi a következő dolgokat használjuk a mesémben:
A Hangouts alkalmazások közül a DiceStreamet használjuk. Ez a videó képre teszi rá az információkat, ezért nem kell kilépni a videó képből. Elsősorban kocka dobásra használható, de lehet egy számot zsetonon kijelezni, a képernyő aljára név feliratot tenni, meg más efféle. A fejlesztő folyamatosan hozza ki az új változatokat, egyre szebb és jobb lesz.
A ToC rendszer alapvetően pont költésekre épül. Ezek nyilvántartására egy Google Driveban létrehozott táblázatot használunk. Ebbe betettem minden karakter max értékeit, és a mellette lévő oszlopban vezetjük mennyit költöttek belőle. A táblázat meg van osztva, tehát bárki módosíthatja.
A mese során a fontos karakterekhez fényképet kerestem. Ezek megjelenítését úgy oldottam meg, hogy a gépemen megnyitom a képet egy ablakban, és aztán az ablakot osztom meg a Hangoutsban a képernyőmegosztás funkcióvall. Így egy ideig a karakter képét látják a játékosok az én fejem helyett. Ha szöveget kell megosztani mese közben, akkor azt a csevegés ablakba teszem.
Ezen kívül a játék előtt be szoktam tölteni a kalandot és a szabálykönyvet pdf-ben, hogy gyorsan meg tudjak nézni dolgokat. Ezek megvannak papíron is, de nekem az a tapasztalatom, hogy egyszerűbb volt folyamatosan a képernyőre koncentrálni, és ott olvasni, mint a papír anyagokat lapozgatni. A kampányomhoz Obsidian Portal oldalt is csináltam. Mivel a kalandokat az eredeti helyszínről Budapestre ültettem át, a saját magam által leírt dolgokat innen nézem mi.
Azt kell mondjam jobban sikerült a Hangouts játék mint vártam. Arra számítottam, és ez jórészt igaz is, hogy a virtuális játék nem tudja visszaadni a személyes találkozás élményét. A videó valamennyire visszaadja a mimikát, de a gesztusokat már nem annyira. Sokkal jobban oda kell figyelni, hogy mindenki szót kapjon, egy játékos sokkal jobban dominálni képes a játékot. Nekünk 3 játékossal jól ment a dolog, de nem biztos, hogy 5 játékosnál is működőképes.
Azonban több szempontból előnyös a virtuális játék. Bizonyos esetekben, mikor szétköltözik egy társaság, nincs is más módja a találkozásnak. Nagy előny, hogy nincs utazásra fordított idő, akár rövidebb időkre is le lehet ülni játszani, bármikor el lehet kezdeni, és abba lehet hagyni. Nem kell a játék után elpakolni sem. A mesélő számítógépen előkészíthet mindent, egy képernyőre bámulva megtalál mindent ami kell.
Összességében nem szeretném, ha a valós asztali játékaim abbamaradnának, mert a szerepjáték társasági összejövetel oldala nagyon fontos a számomra, de alkalmi játszásra, vagy távolba szakadt baráttal való játékra teljesen jól használható a Hangouts.