sylvanian rpg.jpg

Címkék

Kések az éjben gondolatok: a rendszer bonyolultsága

2020.01.20. 11:58 | Guild | Szólj hozzá!

2015 tavaszán beszálltam a Blades in the Dark Kickstarter kampányába, 2017 elején megjött a pdf, majd pár hónappal később a nyomtatott változat is. Ezután majd három év kellett, hogy végre el tudjam kezdeni mesélni. Közben kijött a magyar fordítás Kések az éjben címmel, és született egy remek ismertető Tivadar blogján. Ennyit arról, hogy milyen gyakran tudok kipróbálni új szerepjátékokat. Mivel egy szerepjáték kampány akár évekig is eltart, elég lassan kerülnek sorra az újdonságok.

De elég a nyafogásból, most végre elkezdtük a saját Kések az éjben játékunkat, és őszintén szólva nagyon megkedveltem. Szerintem majdnem olyan jelentős játék a szerepjáték fejlesztések történetében, mint az Apocalypse World volt. Mivel összefoglaló ismertető/kritika már született, úgy döntöttem, hogy rövidebb bejegyzésekben írom le gondolataimat a játékról.

Azzal a kérdéssel kezdeném, hogy mennyire bonyolult a szabályrendszer. Az az igazság, hogy elég sok szabály van, ezért a facebookon fel is merült a kérdés, hogy nem túl társasjáték szerű. Szerintem mondjuk alapvetően másképp kell hozzáállni egy szerepjátékhoz mint egy társasjátékhoz. Pl. a TIME Stories nevű játékban egy történetet játszunk végig karakterek bőrébe bújva, de ez mégis egyértelműen társasjáték, mert ha ténylegesen megpróbálod a karakter nézőpontjából meghozni a döntéseket, akkor folyton falakba ütközöl, és nulla esélyed lesz sikeresen befelyezni a küldetést. Egy szerepjátéknak meg lehetnek bármilyen bonyolultak a szabályai, mindig ott a mesélő (vagy a közös mesélés) által nyújtott szabadság, és nem lesz benne egyértelmű győzelmi feltétel (vagy legalább is az nem lesz fontos).

A Kések az éjben szerepjátékra különösen jellemző, hogy miközben sok szabály van, azok nagyfokú szabadságot adnak a játékosok és a mesélő kezébe. Csak egy nagyon laza keretrendszert adnak, amit a csapatnak kell a saját fantáziájával kitölteni.

Ugyanez a kettősség igaz egyébként a környezetre is. Egyrészt nagyon konkrétan meg van szabva, hogy ezzel a szerepjátékkal, egy adott világ, egy adott városában élő feltörekvő bűnöző karaktereket lehet játszani. Kapunk világ és város leírást, még a városban hatalommal bíró alvilági és törvényes szervezetek is le vannak írva. Azonban minden csak nagyon nagy vonalakban, mondhatni vázlatszerűen. A lefektetett dolgok inkább csak ihletet adhatnak a mesélőnek, a részleteket a játékos karakterektől függően menet közben kell kialakítani. Például a felsorolt rengeteg frakcióból érdemes 6-8 frakciót kiválasztani, amik épp illenek a banda koncepciójához, ezeket élettel megtölteni, a többivel meg nem foglalkozni.

A szabályrendszerre is valami hasonló igaz. Elsőre nagyon összetettnek tűnik a rendszer, és valahol az is. Vannak szabályok a bűnbanda balhé és szabadidő tevékenységére, a rendőrségi figyelemre, a banda hírnevére, a karakterek életszínvonalára, vagy a banda búvóhelyének fejlesztésére. De mindez csak nagy vonalakban határozza meg a dolgokat, a részleteket a mesélőnek és a játékosoknak kell elképzelnie. Például a vagyoni helyzetre van egy érték, de sehol nincs leírva, hogy pontosan mi kapcsolódik egy vagyoni szinthez. Sejthetően egy 0-ás szintnél teljesen csóró a karakter, és 4-es szintnél már nincsenek mindennapi anyagi gondok, de a pontos részletek a mesélőn vagy a csapaton múlnak. Belefér, hogy meghívod egy vacsorára az ékszerész csinos asszisztensét, ha 1-es az értéked? A mesélőn múlik, akinek a közösen elképzelt világ valóságához kell igazodnia. Esetleg dobathat az 1-es értékkel egy szerencse dobást, és attól függ van-e rá keret. Vagy költhet a banda kincstárából 1 érmét.  És ezek után mégis mennyivel könnyíti meg ez a vacsora a másnapi betörést? Szintén a mesélőn múlik, és a szabályrendszer erre is többféle megoldást kínál (pl. felfogható egy Társul akciónak ami előkészítő dobása a későbbi informálódásnak, vagy +1 kockát adhat a balhé kezdődobásához).

Egy másik példa, hogy vannak szabályok az alkímiai szerek, elektroplazmával működő kütyük vagy varázstárgyak készítésére, azonban ezek hatása a legtöbb esetben nincs számszerűsítve. Például az alkímiával kotyvasztható mérgek hatása csak szimplán le van írva (pl. ez a szer bénultságot okoz belélegezve), de hogy ez hogyan jelenik meg a dobásokban, az teljesen a csapatra van bízva.

Tehát igen, tényleg elég sok szabály van, és van benne valami társasjáték szerű, de ez mégsem köti gúzsba a játékot. Egyrészt annyira lazán kapcsolódnak egymáshoz, hogy könnyen kihagyható vagy átalakítható ami nem tetszik, másrészt minden szabály használata sok egyéni döntést igényel, bele kell vinni a mesélő és a játékosok fantáziáját.

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr6515417808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.