sylvanian rpg.jpg

Címkék

2: Ars Magica

2015.05.19. 18:06 | Guild | Szólj hozzá!

Legkedvesebb szerepjátékaim 2. helyezett: Ars Magica

1987-ben a Minesota állam beli St. Olaf College-be járó Jonathan Tweet, Mark Rein-Hagen és Lisa Stevens megalapítja az iskola szimbolumáról elnevezett Lion Rampant kiadót. Nem sokkal később csatlakozik hozzájuk John Nephew a rivális Carleton College diákja. Az első szerepjáték amit kiadnak az Ars Magica.

Jonathan Tweet nem sokkal később kilépett a cégtől, de visszatért a szerepjáték tervezéshez. Nevéhez kötődik az Over the Edge szerepjáték (Atlas Games 1992), az Everway szerepjáték (WotC 1995), és végül ő lett a D&D 3. kiadásának fő tervezője.

Mark Rein-Hagen három év után beolvaszotta a kiadót a White Wolf-ba. Ezt követően megcsinálta a 90-es évek talán legnagyobb hatású szerepjátékát a Vampire: The Masquerade-et.

Lisa Stevens a Vampire kiadásának évében otthagyta a White Wolfot, hogy egy kis kiadó a Wizards of the Coast alelnöke és első teljes munkaidős alkalmazottja legyen. Ez a kis cég 1993-ban kihozott egy új kártyajátékot a Magic: The Gadering-et. Lisa 2000-ig dolgozott a Wizards-nál, majd megalapította saját cégét a Paizo Publishing-et. Kezdetben újságokat adott ki a Wizards játékokhoz, de a 4. kiadás körüli bonyodalmak miatt végül kiadta saját D&D változatát a Pathfindert.

 

Az Ars Magica szerepjáték története hasonlóan kacskaringós pályát futott be mint megalktotóié, de a D&D-vel, a Vampire-el és a Pathfinderrel ellentétben végig megmaradt egy szűk rajongó réteg által kedvelt és támogatott játéknak. Az első két kiadást (alap és javított) követően már a White Wolf hozta ki a 3. kiadást, amit a World of Darkness előképének szántak. Ez a próbálkozás nem volt olyan sikeres (már ha a WoD játékok sikeréhez mérjük), ezért aztán (többek közt Lisa Stevens hatására) a Wizards vette át a játékot, és nekikezdtek a negyedik kiadás kidolgozásának. Azonban ez a projekt megint csak elvérzett a sikeresebb üzletággal való összehasonlításban, és a Wizards megszabadult szerepjáték üzletágától (amit nem sokkal később felélesztett a D&D felvásárlásával).

 

A Lion Rampant csapatból John Nephew is megmaradt a szerepjátéknál Atlas Games nevű kiadójával. Kezdetben az Ars Magica-hoz adott ki kiegészítőket, majd a már említett Over the Edge játékot jelentette meg. Mikor a Wizards megszabadult szerepjátékaitól, az Atlas vette át az Ars Magicát. Kiadta az előrehaladott állapotban lévő negyedik kiadást, amit aztán sok kiegészítővel támogatott meg. Ebben nagyrészt visszatértek a valós történelemhez közelebb álló Ars Magica hagyományhoz. 2002-ben egy régi veterán David Chart vette át a vonal felügyeletét. Az ötödik kiadással rendbe szedte a játék szabályait, és nagyon jól végiggondolt módon kezdte kiadni a kiegészítőket. Most 2015-ben mondott le pozíciójáról, ami az ötödik kiadás végét is jelenti. Hogy ezek után mi lesz az Ars Magica jövője, az még kérdéses.

 

Az Ars Magica több jelentős újítást hozott megjelenésekor. A valós történelmet és a mítoszokat ötvöző világ, a mágusokat és lakhelyüket középpontba állító játékmenet, és a játékosok által váltogatható karakterek illetve mesélői szerep mind újdonságot jelentett. A valós történelmi alapok sok történelem rajongót fogtak meg, és végül az ő hatásuk érezhető az Ars Magicán.

Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy a rendszer az ötödik kiadásra letisztult és átlátható, de igen csak összetett lett. Igazából az első kiadás óta jelentős újdonságot nem hozott, hosszabb játéknál megmutatkoznak gyengeségei. A szabályok alapvetően hagyományos elgondolásokon nyugszanak, és a modern felfogás szerint nem támogatják jól a játékot. A mágusok ereje pedig már indulásnál nagyon nagy, később pedig teljesen elszáll (már ha valaki gondot fordít az ilyesmire).

 

Szerepjátékos pályafutásom egyértelműen leghosszabb kampányát Ars Magicaval játszottuk. 1998-ban kezdtük és hosszabb-rövidebb kihagyásokkal 2009-ig játszottuk, aztán néhány évvel később még volt egy kampány lezáró játékunk. A Mítikus Európában ez 1190-től 1227-ig tartott, és a befejező játék 1241-ben volt. Természetes, hogy egy ilyen hosszú játékhoz sok szép emlékem kötődik. A rendszer gyengeségei ellenére nagyon élvezetes volt számomra a játék. Lehet, hogy valamilyen formában majd még folytatom még ezt a kampányt, de más szabályokkal és más korban mint korábban.

 

Összességében a mai szemmel régimódi szabályok ellenére az Ars Magica az egyik legkedvesebb játékom.

 

Az Ars Magica kampányom

De megvan még a régi változat is :-)

 

Címkék: Top10

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr527473618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.