sylvanian rpg.jpg

Címkék

6: Paranoia

2015.04.13. 11:03 | Guild | Szólj hozzá!

Legkedvesebb szerepjátékaim 6. helyezett: Paranoia

A Paranoia egy zseniális szerepjáték 1984-ből.

Először is azért zseniális, mert teljesen új utat vágott a szerepjáték műfajok világában. Radikálisan szakított a D&D által elindított szerepjátékos hagyománnyal, ahol nagy tetteket végrehajtó hősöket (vagy antihősöket) alakítunk kincs, dicsőség és fejlődés reményében. A Paranoiában lúzerek a karakterek, egymást nyírják, és lehetetlen küldetésekre mennek. Itt nem a hősiesség vagy a harácsolás hanem a humor a lényeg. Jó harminc évvel később már természetes, hogy a legkülönfélébb játékok közül választhatunk, de akkor ez újdonság volt.

Másodsorban azért zseniális, mert nagyon eredeti a környezet. A harmadik világháború (?) miatt föld alatti komplexumban élő társadalomról szól, ahol mindent egy nagy központi Számítógép irányít. A Számítógép paranoid tüneteket mutat, meg egyébként sem túl normális, de mint teljhatalmú diktátornak mindenki engedelmeskedik. Tulajdonképpen a disztópikus jövőképeknek (pl. Orwell: 1984, Huxley: Szép új világ, Terry Gilliam: Brazil) egy fanyar humorú paródiája.

Végül azért is zseniális, mert ez a környezet igazán szerepjátékként életképes. Regényben vagy filmen nem jönne át a humora. A mesélő itt a szokásos feladatai mellett egyfajta diktátorként is funkcionál, és ezáltal is bevonja a játékosokat a Paranoia abszurd világába. A játékosoknak a karakterük szemszögéből át kell élniük a dolgot ahhoz, hogy kijöjjön a helyzet humorossága. Vannak más humoros szerepjátékok is, de azok egy humoros műfajt (rajzfilm, scifi paródia, stb.) próbáltak szerepjátékra átültetni, és nem maga a játék humoros.

Természetesen mindehhez hozzá kell tenni, hogy egy könnyed, laza játékról van szó, ami sok-sok humor alá temeti azt a tényt, hogy egy kegyetlen és őrült diktatúrát fest le. A környezetben és a kalandokban nincs annyi változatosság, hogy hosszabb játékra alkalmas lenne. A kezdeti sikerek után a kiadó egy komolyabb, hosszabban játszható szerepjátékká próbálta átalakítani, sikertelenül. A Paranoia arra jó, hogy pár évente elővegyük, pár alkalommal jót szórakozzunk, majd valami más után nézzünk.

Máig emlékszem a napra, mikor egy barátom felhívott, hogy menjek át hozzá, mert kapott egy új szerepjátékot, és mikor befutottam, a Paranoia első kiadásának fénymásolt példányát lobogtatta meg előttem. Ezt követően rendszeresen játszottunk, már csak azért is, mert mesélőként nem igényelt túl sok előkészületet. Az első kiadás a témához képest bonyolult szabályait (bár a képzettség fát máig nagyon jó ötletnek tartom benne), hamar a második kiadás letisztultabb szabályaira cseréltük. Ma is a második kiadás időszakát tartják a legjobbnak, bár a sikeres Kickstarter után idén várható a legújabb, teljesen átdolgozott változat, amihez nagy reményeket fűzök.

Korábbi blog bejegyzésem a játékról.

Címkék: Top10

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr557364188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.