sylvanian rpg.jpg

Címkék

8: Mouse Guard

2015.03.25. 12:52 | Guild | Szólj hozzá!

Legkedvesebb szerepjátékaim 8. helyezett: Mouse Guard

A Mouse Guard jelenti a legújabb tételt a listán, mert jelenleg is ezt mesélem, ezzel játszunk. Először a játék alapjául szolgáló képregényt szerettem meg. Az egerek világa, a kissé lassan folyó, de jól kidolgozott történeteivel, az egerek nehézségekkel terhelt életével, és a kicsiséghez és gyengeséghez kapcsolódó hősiességgel nagyon megfogott. A szerepjáték csak ez után következett. Elsőre nem nagyon értettem a rendszert, ezért egy időre a polcra került. A hasolnló rendszert használó Torchbearer bemutató játék (Kalandorok Társasága találkozó) után vettem elő ismét, és kezdtem megérteni, hogyan épül fel a rendszer.

Luke Crane az egyik legjobb nevű indie fejlesztő napjainkban. Az első nagy játéka, amit végeláthatatlanul fejlesztget, a Burning Wheel. Ennek rendszerét azonban több más játékban is felhasználta, köztük a Mouse Guard szerepjátékban. Ez a változat jóval egyszerűbb mint az eredeti Burning Wheel rendszer, de még így se mondanám könnyen befogadhatónak.

A rendszer szerintem alapjaiban közelebb áll a hagyományos szerepjátékokhoz, mint a tipikus sztorijátékok (pl. Fiasco), de nagyon más megoldásokat használ, ezért elsőre furcsa és sokaknak nehezen felfogható. Más részről viszont egy roppant jól összerakott rendszerről van szó, ahol minden rész alaposan át van gondolva, és gondosan bele van illesztve a nagy egészbe.

Nem szeretnék itt részletes ismertetőt leírni (talán majd később), csak két példát említenék, ami nagyon jellemző a Mouse Guard rendszerére. Az egyik a konfliktus rendszer. A hagyományos játékokban a harci társasjátékokból megörökölt terepen figurákkal játszott taktikai harc a jellemző, vagy ennek egy képzeleti síkba átvitt lazább változata. Ez sok esetben a szerepjátékon belül játszott taktikai harci játékot jelent. A Mouse Guard konfliktus rendszere is egy szerepjátékon belüli játék, de teljesen szakít a terepen mozgatott figurák rendszerével. Három körre előre kell meghatározni, hogy a csapat támad, védekezik, cselezik vagy manőverezik, és aztán ellenfél hasonló döntéseivel összevetve és kockákkal dobva alakul ki, hogy mi történik. A játék lényegi része, hogy a játékosok megpróbálják kitalálni, mire készülhet az ellenfél. Ez a konfliktus rendszer nem csak harcra, hanem más konfliktusokra is használható, például üldözésnél, vitáknál vagy a saját adaptációmban kazamata járásnál.

A másik téma amit érintenék az úgynevezett BIG rendszer, ami karakterek hitét (Belief), ösztönét (Instinct) és célját (Goal) takarja. A D&D a jellem rendszerrel próbálta valamennyire szabályozni a karakterek személyiségét, de ez nem volt túl jól beillesztve a szabályrendszerbe, a legtöbben csak valamilyen homályos iránymutatásként kezelték, vagy teljesen figyelmen kívül hagyták. Ezzel szemben a BIG rendszerben teljesen szabadon megfogalmazható a karakter hite (ami alapvetően megmutatja a személyiségét), az ösztöne (ami inkább egy színesítő elem a viselkedésében) és a célja (amit az adott kalandban el akar érni), és ez a három dolog pont a megfelelő mértékben írja le a karaktert, hogy ne egy üres adathalmaz legyen csupán. Ezen kívül a jutalmazási rendszer erősen kötődik ezekhez. A hit, ösztön és cél megjelenése a játékban a végén jutalom pontokat (ún. sors és személyiség pontokat) ér, amikkel a dobások módosíthatók a későbbiekben.

Az az igazság, hogy nagyon megszerettem a Mouse Guard szerepjátékot. Egy remekül összerakot kis rendszer. A Burning Wheel nem vonz annyira, azt én már túl bonyolultnak érzem, de a Mouse Guard bonyolultsága számomra pont optimális. A játékosaim egyelőre ambivalensen viszonyulnak a dologhoz, de érdekes módon inkább a környezetet, az egér karaktereket tudják nehezen elfogadni.
Szeretek óvatosan megítélni újdonságokat, a kezdeti lelkesedés nem mindig megalapozott, ezért került erre a helyre a listámon a Mouse Guard, de az is lehet, hogy fél év múlva már sokkal előkelőbb helyet foglal majd el.

 Saját kampány oldal

Címkék: Top10

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr517303416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.