sylvanian rpg.jpg

Címkék

10: Savage Worlds

2015.03.11. 11:25 | Guild | 1 komment

Legkedvesebb szerepjátékaim 10. helyezett: Savage Worlds

A Savage Worlds egy méltán sikeres univerzális rendszer. Mindenkinek tudom ajánlani, ha

  1. harc központú játékot játszanál, és

  2. nem akarod elbonyolítani.

Alapjaiban egy nagyon egyszerű rendszerről van szó. Egyes részek (pl. a sebzés rendszer) megértése igényel némi erőfeszítést, de ha egyszer átlátja valaki, utána nem lesz probléma a játék. Bonyolultabb dolog a karakter előnyök átlátása és használata. Ehhez jó lenne egy logikusan felépített rendszer, amiből könnyen ki lehet választani a kívánt hatású előnyt.

A Savage Worlds erőssége, hogy szinte mindennek van a játék rendszerében megmutatkozó hatása. Például a tulajdonságok mindegyike bír valamilyen hatással a harcra. A taktikai harcban az egyszerűség miatt nincs akkora lehetőség a szabályok rafinált kihasználására, de ezért cserébe hatalmas létszámú csaták is gyorsan és pörgősen lejátszhatók. Nagyon jó az fő- és mellékszereplők (dzsóker és extra karakterek) elkülönítése, ami egyszerűvé teszi nagy létszámú ellenfél kezelhetőségét is.

A mágia rendszer nem túl izgalmas, de alapnak megfelelő. Ha a játékban a mágiának nem szánunk nagy szerepet, akkor jól használható úgy ahogy van, de ha fontos a mágia hangulata, akkor érdemes erre az alapra egy összetettebb mágia rendszert építeni.

Talán annyi negatívumot tudok felhozni, hogy már indulásnál is eléggé erős karaktereket lehet összehozni, ha csak egy dologra fókuszálsz (pl. d12-es Fighting), de ez egyrészt nem annyira vészes (az előnyöknek nagy a szerepük), másrészt könnyen kezelhető valamilyen háziszabállyal (pl. korlátozni a képzettségek értékét az elején).

A hivatalos Savage Worlds világok közül a Sundered Skies környezetben meséltem. Maga a világ nekem közepesen tetszett. Végül is nincs benne annyi ötlet, mint amennyire számítottam. Ezzel együtt nem volt egy rossz kampány. Ez eddig az egyetlen olyan kampányom, amit rendesen végigjátszottunk és lezártunk. Ez pedig jórészt a rendszernek köszönhető. Elég változatos harci helyzeteket tudtam összehozni, amit szemmel láthatóan a játékosok is élveztek. Mesélőként különösen szórakoztató, mikor a játékosok legnagyobb rémületére telipakolod a terepet ellenfelekkel, amiket aztán végül persze le tudnak nyomni. Ebben nagyon jó a Savage Worlds. Volt pár eset, amikor egy fő ellenfelet egy baromi jó dobással könnyen kivégeztek a játékos karakterek, de ez is valahol jól sült el, mert emlékezetes pillanat maradt a játékból.

Játszottam több egyedi világban is Savage Worlds szabályokkal. Ha a harc fontos, akkor nagyon jó rendszer a saját különleges világokhoz, mivel egyszerű és elég jól lehet személyre szabni. A képzettségek, előnyök, fegyverek és a mágia kisebb átpofozásával hozzá lehet igazítani a különleges környezethez. De ez tényleg akkor működik jól, ha a harc fontos a játék során. Lehetnek a játékban más elemek is (nyomozás, lopakodás, diplomácia), de ha nincs harc, akkor az egész rendszer erőssége marad kihasználatlanul.

A Savage Worlds végül nem nőtt nagyon a szívemhez, de ez inkább személyes dolog, nem a játék hibái miatt van. Ha olyan játékot mesélnék, amiben a taktikai harc fontos, csakis a Savage Worlds-re esnék a választásom. Az Ars Magica-t például erre a rendszerre kezdtem átdolgozni.

Saját (nem karbantartott) Savage Worlds oldalam

LFG.HU ismertető

Hivatalos oldal

Címkék: Top10

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr97259325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MrStrato 2015.07.28. 15:17:21

Mi az utóbbi időben csak ezzel játszottunk. Mesélőként azért esett erre a választásom, mert a rendszer univerzális, könnyen megtanulható, egyszerű, és a mesélői felkészülés viszonylag gyors. A rendszer inkább amolyan szerszámos láda, amiből mindig az adott settinghez megfelelő eszközöket kell kivenni. Kampányok elején ez jelent némi pluszmunkát, de ha mindent a helyére csavaroztunk, utána már jól, flottul tud működni. Gyári settingek esetén ez a munka egy kis olvasással letudható.
A 50 Fathomst egyszer biztosan végigjátszom valakikkel, de nem biztos, hogy a régi csapatom lesz az, mert úgy érzékelem, hogy nem tudnak kellően elvonatkoztatni a nagyobb felbontású, "crunch"-osabb, régi rendszerektől, 10+ alkalom után meg egy kicsit számomra is unalmas már az alapszabályokat ismételgetni nekik. Ha nem megy, nem erőltetjük.

Osztom a véleményed. Akciódús, kalandfilmszerű történetek végigjátszásához alkalmas igazán a rendszer, bár a mechanika jól működik harcon kívüli helyzetekben is. Mondjuk az tény, hogy nincs túlextrázva.
A Múmia filmtrilógia történetét szerintem kiválóan végig lehetne játszani a Savage Worlds $10-os alapkönyvével.