sylvanian rpg.jpg

Címkék

Szerepjáték tervezők: Luke Crane

2014.11.04. 16:38 | Guild | Szólj hozzá!

Ha azt halljuk, hogy egy szerepjátékos sok év játék után kiadja saját házi fantasy szerepjáték rendszerét, akkor valószínűleg lemondóan azt sóhajtjuk, hogy "na egy újabb fantasy heatbreaker a piacon". Főleg, ha azt is tudjuk, hogy az elmúlt években a szerepjáték világ eseményeit figyelmen kívül hagyva dolgozott a játékán. És az esetek többségében igazunk is lesz. De nem Luke Crane esetében. Mikor 2002-ben megjelentette Burning Wheel szerepjátékát, hamar lelkes rajongótábort tudott maga köré gyűjteni. Ő nem csak hitte, hogy új és innovatív amit csinál, hanem valóban az is volt.

Az 1980-as évek elején kezdett szerepjátszani, és már nagyon korán elkezdett saját rendszerekkel próbálkozni. Ezekkel azonban nem állt a nagyközönség elé, megelégedett azzal, hogy baráti körének meséli saját játékait. A játékon, ami később Burning Wheel néven fog megjelenni, 1992-ben kezdett dolgozni, egy rosszul sikerült szerepjáték alkalom után. Eredetileg sci-fi rendszernek indult, és hosszú fejlesztése során többször változott a sci-fi és fantasy közt. Az első tucatnyi példányban kinyomtatott házi kiadás is sci-fi játék volt. Körübelül tíz évig dolgozott rajta, közben számos alkalommal a korábbi változatot kidobva, teljesen az alapoktól kezdte újra írni a játékot, hogy csak az maradjon benne, ami valóban lényeges.

Eredetileg nem is akarta kiadni a játékot, csak 2001-ben barátai nyomására döntött a publikálás mellett. Végül 2002 októberében jelentette meg a Burning Wheel szerepjáték első (klasszikus) kiadását 1036 számozott, dedikált példányban. A Burning Wheel cím, és a lángoló kerék szimbólum Joseph Campbelltől származik, aki szerint a kerék más világokba nyíló kaput jelképez. A klasszikus kiadás két kis alakú könyvből állt, amik közül az egyik a szabályokat, a másik (a Character Burner) a karakteralkotást tartalmazta. Érdekes, hogy nem alapított céget a kiadására, hanem azóta is jórészt mint szerző adja ki a játékait.

A játék kiadása után hallott csak az akkor már beindult indie szerepjáték mozgalomról. Hamarosan ő is bekapcsolódott ebbe a lelkes közösségbe, és a 2003-as Gen Con kiállításon már a Forge standon árulta szerepjátékát. A kezdeti sikerek elérésében nagy szerepe volt Keneth Hitenak, aki 2003 legjobb új szerepjátékaként méltatta a Burning Wheelt. A következő évben Luke már a Forge stand szponzorai közt volt, és más indie tervezőkkel nagy sikerű előadásokat tartott.

A Burning Wheel eléggé különbözik a többi indie játéktól, ami nem is olyan meglepő a keletkezéstörténetét ismerve. Szakítva a széleskörű elvárással, nem törekszik az egyszerűségre, nem próbálja a szabályokat a "háttérbe olvasztani", hogy "félreálljanak a szerepjáték útjából". Ez egy felvállaltan komplex rendszer, ami a játék legtöbb részletét meghatározza és szabályozza, azonban nem úgy, ahogy a 80-as évek komplex rendszerei, hanem teljesen új utakat keres és jár be. A játék céljaiban viszont közel áll az indie játékokhoz. A szabályok az érdekes, fordulatos történetek kialakulását, és a játékos karakterek jellemének, személyiségének eljátszását ösztönzik. A rendszer legikonikusabb része a BIT, ami a karakterek hiteit (Belief), ösztöneit (Instinct) és jellemzőit (Traits) jelenti. Ezek integráns részét képezik a szabályrendszernek, például a jutalmazási rendszer arra ösztönöz, hogy ezek megjelenjenek a játékban.

2004-ben egy kiegészítőt írt a játékhoz Monster Burner címmel, amiben új szörnyeket és karakter fajokat írt le. Szintén ebben az évben egy poszt-apokaliptikus környezetbe is átültette a rendszert Under a Serpent Sun címmel. Ennek a játéknak az érdekessége, hogy egy death metal album ihlette.

A többi indie szerepjáték tapasztalatával a háta mögött 2005-ben adja ki a Burning Wheel javított kiadását. Ekkorra a Burning Wheel szerepjáték körül lelkes rajongói csoport alakult ki, akik később sokat segítettek a játék alakításában, kiadásában, népszerűsítésében. Az ő közreműködésükkel készült el a Burning Sands: Jihad, amit a Dűne ciklus ihletett.

Az első sci-fi témájú játékot hamarosan követte a második. Ehhez az általa nagyon kedvelt Iron Empires képregény világát licenszelte. A Burning Empires 2006-ban jött ki teljesen színes kemény fedeles kiadásban. A játék érdekessége, hogy a világban zajló inváziót a rendszer a mesélő és a játékosok közti vetélkedéssel szimulálja, és a történet meghatározott jelent típusok eljátszásával alakul ki. Annak ellenére, hogy nehezen játszható és "megnyerhető" játékról van szó, elég sikeres lett a maga korában.

Jared Sorensennel egy másik neves indie szerepjátéktervezővel akkor kezdett együttműködni, amikor együtt dolgoztak a Hidden City játék kiadónál. Egy közös sci-fi játékot terveztek amit végül nem a cég, hanem maguk jelentettek meg 2010-ben. Ez a Freemarket, ami egy transzhumanista szerepjáték, ahol a karakterek a fogyasztó társadalom utáni korban egy űrállomáson élnek. Dobozos változatban jelent meg, mert szinte társasjáték szintű kellék mennyiség kell a játékhoz. 

David Petersen Mouse Guard képregénye egy egerek lakta középkori világában játszódik. Mivel David nagy szerepjáték rajongó, ezért Luke-al együttműködve elkészítették a Mouse Guard szerepjátékot. Ehhez jelentősen le kellett egyszerűsítenie a Burning Wheel rendszerét, miközben megtartották annak erősségeit. A játékot a képregény kiadója jelentette meg 2008-ban kemény fedeles, majd 2011-ben dobozos változatban. A dobozos változatban a játékot segítő kártyák és egyéb kellékek is helyet kaptak. 2014-ben egy társasjátékot is készítettek Swords & Strongholds címmel, ami a képregényben megjelelő társas valós változat.

Közben Luke a Burning Wheelt sem hagyta magára. Az igen hosszú című in this shimmering Spring day, ah with ever anxious heart, the blossoms are falling szerepjáték a középkori Japánba ülteti át a rendszert. Magához a Burning Wheelhez két kiegészítőt írt, a Magic Burnert és az Adventure Burnert, teljessé téve az alap könyvek sorozatát. A Burning Empire is kapott egy környezet kiegészítőt Bloodstained Stars címmel.

2010-ben indította útjára a saját szerepjátékos találkozóját a Burning Cont, ahol barátaival, rajongóival és más indie szerepjáték tervezőkkel jön össze minden évben.

2011-ben adta ki a Burning Wheel legújabb "gold" kiadását. Egy keményfedeles könyvbe rakta össze az alap könyvet és a karakter generálást, de a maradék három könyv (Monster, Magic és Adventure Burner) még nem jelent meg gold kiadásban.

Thor Olavsrud barátjával együtt írja meg a Torchbearer szerepjátékot. Ez a Mouse Guardhoz hasonlóan a Burning Wheel egyszerűsített változata. Egy klasszikus kazamata felderítős szerepjátékról van szó, de a D&D-től teljesen eltérő szabályokkal. Nagy hangsúlyt kap az erőforrás menedzsment, a körökre osztott játék és a kemény kihívás. A játékot egy sikeres Kickstarter kampány segítségével jelentették meg 2013-ban. Ehhez a szerepjátékhoz is kiadtak egy a játékot segítő kártya csomagot.

Luke Crane New Yorkban él, és jelenleg a Kickstarternél dolgozik, mint a játékokkal kapcsolatos kampányok felelőse. Nagyon aktív résztvevője az idie szerepjátékos közösségnek, sok panel beszélgetést lehet találni vele a youtubeon. A követkető játéka a Mouse Guard második kiadása lesz.

The Burning Wheel oldal

RPGGeek oldal

Interjú

 

 

Címkék: tervezők

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr936752947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.