Korábbi netes szerepjátékaim során már próbálgattam a Roll20 virtuális asztalt. Egy alkalommal, amikor fizikailag nem tudtunk összejönni a Savage Worlds játékunkra, ki is próbáltuk éles helyzetben. Annak ellenére, hogy a mesélőnek nem tetszett, elég sikeres volt a próba, mert gyakorlatilag nulla készüléssel el tudtunk kezdeni játszani, és folytatni tudtunk egy félbemaradt csatát.
A sikeren felbuzdulva, és az alkalmazás lehetőségeit látva, kedvem lett belevágni egy teljesen Roll20-re épülő szerepjátékba. Egy kis nosztaligát is belevittem, mert AD&D 2nd rendszerben játszunk (én és több barátom ezzel kezdete), és egy nagy klasszikus Gygax modult, a Keep on the Borderlandset nyomjuk végig. Oldschool szerepjáték modern eszközökkel.
A felkészülés sok munkával járt, de szerencsére ehhez a neves modulhoz sok anyag van fent a neten. Annyiban nem oldschool a játék, hogy egy megrajzolt térképen játszunk, amin figurákat mozgatunk. A rendszer lehetővé teszi, hogy a modul teljes dungeon térképét (ami jelen esetben elég nagy) betegyem egy felületre, és előre berendezzem szörnyekkel és egyéb finomságokkal. A játék elején a teljes terület el van sötétítve a játékosoknak, és a mesélő a kaland során fedheti fel azokat a részeket, amiket a karakterek bejárnak.
A rendszer 3 layert kezel. Az alsóra kerül a térkép és a tereptárgyak, a másodikon vannak a karakterek és eszöközök, végül van egy harmadik, amit csak a mesélő lát. Ezzel utóbbival megoldható, hogy a mesélő feliratokat tegyen a térképre saját magának, vagy a titkos folyosókat ide tegye, és csak mikor a játékosok rátalálnak, akkor mozgatja át a térkép layerbe.
Persze sok munka volt szörnyekkel telipakolni a dungeont, de a Roll20-ben ezt nagyon megkönnyítik. Egy gyors kereső teszi lehetővé, hogy a szörnyeknek megfelelő képeket találjunk. A térképre helyezet szörnyek szintén gyorsan sokszorosíthatók másol-beszúr technikával.
Nagy előny, hogy AD&D-hez (és ma már szinte minden játékhoz) megvannak a könyvek digitálisan, így nagyon könnyen átmásolhatók az adatok a Roll20-be. A felületen van egy napló felület, ahova szörny leírásokat vagy handoutokat lehet felvinni, és a megfelelő pillanatban átteni a játékosok naplójába.
Ezen kívül van egy háttér zenét kezelő felület, de ezt én nem használtam. Az online játéknál egyébként is nehezebb odafigyelni másokra, a zene ezen csak rontana.
Nagyon hasznosak a makrók, amiket előre be lehet állítani. Pl. meg lehet csinálni minden szörnynél, hogy a releváns értékeiket felhasználva egy gombnyomásra lehessen támadást vagy sebzést dobni. Ez nagyon megkönnyíti a mesélő feladatát.
A legnagyobb problémát talán a bugok okozták. Néha nagyon belassult a rendszer, többször kidobott játékosokat, stb. Egyszer játszottunk a Roll20 saját video chat-jével, de az nagyon gyengének tűnt. Szerencsére elindítható Google Hangouts alatt is, ezért inkább ezt használjuk, de itt is vannak hibák. Lehet, hogy néha a saját gépek vagy eszközök okozták a problémát, de mindenesetre van mit javítani a rendszer stabilitásán.
Összességében nagyon jól megy a játék a Roll20-vel. Persze nem ugyanaz mint élőben, a Hangoutsról szóló cikkben írtak ide is érvényesek, de közel áll a valódihoz. Ráadásul az ingyenes változat teljesen használható, platform független web app, tehát semmi korlátja nincs a kipróbálásnak.