sylvanian rpg.jpg

Címkék

Szerepjáték Google Hangoutsban

2013.02.18. 15:13 | Guild | 3 komment

Az asztali szerepjáték internetre költöztetésére már régóta vannak próbálkozások. Gyakorlatilag a kezdettől voltak kísérletek emailen vagy webes fórumon szerepjátékra. Ilyet magam is próbáltam, de nem nagy sikerrel. Nagyon lassú volt a játék, csaták gyakorlatilag játszhatatlanok voltak, és írásban nagyon szűkszavúak lettek a játékosok, hosszabb szövegeket nem gépeltek be. Egy másik próbálkozás volt az MMORPG ősének a szöveges MUD-nak mesélőkkel felturbózása. Ezt MUSH-nak hívták, de ilyet sajnos nem játszottam, nem tudom milyen lehetett.

Azóta sokat fejlődött a technológia. Megjelent a Skype a hang és videó kapcsolattal, és megjelentek virtuális asztalok, amik elsősorban a figurás harc lejátszását teszik lehetővé.

A csapatunk egyik tagja Londonba költötzött, ami jó indok volt arra, hogy kipróbáljuk az internetes játékot. A budapesti rendőr detektívekről szóló Trail of Cthulhu mesémet folytattam, ezért nem kellett karaktert generálni, szabályt tanítani.

A játékra a Google Hangouts szolgáltatását használtuk. Itt többen egyszerre videó kapcsolatban lehetünk, és mindig annak a képét nagyítja ki, aki épp beszél. A videó kapcsolat végig jól működött, csak a saját eszközökkel volt néha baj. Egy probléma volt, hogy meghívásnál a google talksban ment az értesítés, amit nem mindenki kapott meg. A játékról felvétel is készíthető a Youtubera, ezért aki kíváncsi milyen is ez, az könnyen találhat videókat ott. Magyarul az LFG.HU-n van egy kis beszámoló.

A Hangouts egy másik előnye, hogy bépülő modulokat lehet imdítani. Lehet különböző vicces effekteket betenni, közösen Youtube videókat nézni, meg ilyesmi. Vannak virtuális asztalok is a Hangoutshoz. Korábban a TabletopForge volt, de ez most beolvad a Roll20 alkalmazásba, ami alapvetően független, de elindítható Hangoutsban is. A Cthulhu játékomban viszont nem volt szükségünk ilyen asztalra, mert nem játszottunk figurákkal harcot.

Mi a következő dolgokat használjuk a mesémben:

A Hangouts alkalmazások közül a DiceStreamet használjuk. Ez a videó képre teszi rá az információkat, ezért nem kell kilépni a videó képből. Elsősorban kocka dobásra használható, de lehet egy számot zsetonon kijelezni, a képernyő aljára név feliratot tenni, meg más efféle. A fejlesztő folyamatosan hozza ki az új változatokat, egyre szebb és jobb lesz.

A ToC rendszer alapvetően pont költésekre épül. Ezek nyilvántartására egy Google Driveban létrehozott táblázatot használunk. Ebbe betettem minden karakter max értékeit, és a mellette lévő oszlopban vezetjük mennyit költöttek belőle. A táblázat meg van osztva, tehát bárki módosíthatja.

A mese során a fontos karakterekhez fényképet kerestem. Ezek megjelenítését úgy oldottam meg, hogy a gépemen megnyitom a képet egy ablakban, és aztán az ablakot osztom meg a Hangoutsban a képernyőmegosztás funkcióvall. Így egy ideig a karakter képét látják a játékosok az én fejem helyett. Ha szöveget kell megosztani mese közben, akkor azt a csevegés ablakba teszem.

Ezen kívül a játék előtt be szoktam tölteni a kalandot és a szabálykönyvet pdf-ben, hogy gyorsan meg tudjak nézni dolgokat. Ezek megvannak papíron is, de nekem az a tapasztalatom, hogy egyszerűbb volt folyamatosan a képernyőre koncentrálni, és ott olvasni, mint a papír anyagokat lapozgatni. A kampányomhoz Obsidian Portal oldalt is csináltam. Mivel a kalandokat az eredeti helyszínről Budapestre ültettem át, a saját magam által leírt dolgokat innen nézem mi.

Azt kell mondjam jobban sikerült a Hangouts játék mint vártam. Arra számítottam, és ez jórészt igaz is, hogy a virtuális játék nem tudja visszaadni a személyes találkozás élményét. A videó valamennyire visszaadja a mimikát, de a gesztusokat már nem annyira. Sokkal jobban oda kell figyelni, hogy mindenki szót kapjon, egy játékos sokkal jobban dominálni képes a játékot. Nekünk 3 játékossal jól ment a dolog, de nem biztos, hogy 5 játékosnál is működőképes.

Azonban több szempontból előnyös a virtuális játék. Bizonyos esetekben, mikor szétköltözik egy társaság, nincs is más módja a találkozásnak. Nagy előny, hogy nincs utazásra fordított idő, akár rövidebb időkre is le lehet ülni játszani, bármikor el lehet kezdeni, és abba lehet hagyni. Nem kell a játék után elpakolni sem. A mesélő számítógépen előkészíthet mindent, egy képernyőre bámulva megtalál mindent ami kell.

Összességében nem szeretném, ha a valós asztali játékaim abbamaradnának, mert a szerepjáték társasági összejövetel oldala nagyon fontos a számomra, de alkalmi játszásra, vagy távolba szakadt baráttal való játékra teljesen jól használható a Hangouts.

hangouts.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr105086835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spelljammer · http://spelljammer.blog.hu 2013.02.21. 14:59:52

Jól hangzik. Jómagam is gondolkodom azon, hogy hasonló módon kellene mesélnem néha-néha, de most egy kicsit elriasztott a mellékelt fénykép. Eddig naivan abban a hitben éltem, hogy egy laptop birtokában ezt megtehetem, viszont ahogy elnézem, legalább két tablet, egy laptop és egy nagyméretű kijelző kellene hozzá... :)

Guild 2013.02.21. 15:18:10

@spelljammer: :)
Igazából csak a poén kedvéért szedtem össze a kütyüket. Viszont egy nagyméretű monitor tényleg jól jön. Ezen a héten már csak azt használtam.
Alapban a Hangouts van egyik oldalt, a kaland pdf meg a másik oldalt a képernyőn, a többi dolgot meg ablak váltással oldom meg. Kényelmesebb folyamatosan előre nézni, mint váltakozva le-fel nézni.

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2013.03.13. 03:44:36

Élesben még nem próbáltam, de a koncepciója jó:
roll20.net/