sylvanian rpg.jpg

Címkék

Csapat sablon

2011.04.15. 11:38 | Guild | 2 komment

Újraindult KéM játékunkban a karakterem nehézkes kialakítása mellett a csapat sem állt össze. Az előző csapat egy dungeon tipusú kalandba botlott, ahova minden karakternek volt valamilyen oka bemenni, utána meg már össze voltunk zárva. Most egy városi kalandba kezdtünk, ahol mindenki mehet amerre akar, és hamar megmutatkozott az összetartás hiánya. Gyakorlatilag két részre szakadt a társaság, és csak erőlködés árán kerülünk néha össze. Az összemesélés tehát azokban a történetekben, ahol egy olyan komoly kihívás elé néz a csapat, amit csak együtt tudnak megoldani (pl. egy adott támadás közös célpontjai, vagy egy katasztrófa egyedüli túlélői) nem nagy probléma, de ahol nincs összekényszerítve a csapat nehéz ügy. Illetve az első kaland túlélése után még az előbbi esetben is probléma lehet, ha komoly belső ellentétek vannak a társaságban.

Miután elkezdtem írni ezt a bejegyzést (van, hogy hetekig írogatok egyet), a Carcosa blogon pont az összemesélés nehézségeiről jelent meg egy írás Raul Reniertől. Az ő egyik megoldása a problémára, hogy a játékosok karakter készítés közben önállóan találják ki, mért tartanak össze a karakterek. A másik megoldás, hogy a mesélő előre kijelöli a feltételeket, amihez a játékos karaktereket illeszteniük kell a játékosoknak.

Kedvenc podcastom a Fear the Boot második epizódjában egy kicsit strukturáltabb megoldást találtak ki erre: a Group templatet vagyis csapat sablont. Ez egy rövid űrlap és kérdőív, amit a játékosoknak érdemes kitölteni karakter alkotás közben. A pdf-ek innen letölthetők angolul.

A sablonban gyakorlatilag három kérdésre kell válaszolni. Az első, hogy mi a csapat koncepciója, miért működnek együtt. A második, hogy mi a közös múltjuk. A harmadik, hogy mi a jelenlegi helyzet, mit csinálnak most a karakterek, hol vannak, és mit akarnak elérni. Ez elég egyszerűnek tűnik, és az is, de ha ezt a három témakört, kicsit körbejárják a játékosok, akkor lesz egy háttér, ami összetartja a társaságot.

Segítségképp csináltak egy rövid kérdőívet is. Ez a következő 10 kérdést tartalmazza:

  • A mesélőnek van valamilyen konkrét terve a csapattal a kalandban?
  • Röviden mi van a csapattal mikor a játék elkezdődik?
  • Hol és hogyan találkoztak először a karakterek?
  • A karakterek egy helyen vannak, vagy egy közös helyre utaznak? Ha nem, hogyan kerülnek össze?
  • Milyen fő események vannak a közös múltjukban?
  • Személyes szinten mi tartja össze a karaktereket?
  • Milyen közös céljaik vannak a karaktereknek?
  • Morálisan van annyi összetartás a karakterekben, hogy ne kezdjék el gyűlölni egymást?
  • Van olyan potenciális konfliktus a karakterek személyiségei, céljai vagy etikája között, ami a kaland szétesését vagy egy játékos kizárását eredményezi?
  • Milyen cselekmények vannak a csapat történetében, amit a mesélő felhasználhat?
  • Viszont ahhoz, hogy egy jó csapatot lehessen kialakítani, viszonylag jól ismerni kell a világot. Nehéz egy légüres térben egy közös múltat meghatározni. Szükség van olyan helyszínekre, történelmi eseményekre, szereplőkre és csoportokra, amik meghatározóak lehetnek a csapat korábbi életében és jelenlegi helyzetében.

    Erre kínál jó megoldást a Dresden Files szerepjáték, ahol a játékosok és a mesélő közösen alakítják ki azt a várost, ahol játszani fognak. Sajnos nem olvastam a játékot, de a koncepció jó. A karakterek kidolgozása előtt, vagy inkább közben, végig kell beszélni azt a környezetet, ahol játszani fognak. A mesélő is elmondhatja amit a világról tudni érdemes, de a játékosok is hozzátehetnek olyan részleteket, amikkel érdekessé tehetik a világot. Így a játékos karakterek úgy láthatják meg a napvilágot, hogy részei lesznek a világnak, és nem szereplők összeterelt csoportját, hanem egy valódi csapatot alkotnak.

    Címkék: elmélet

    A bejegyzés trackback címe:

    https://grpg.blog.hu/api/trackback/id/tr122818961

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    _andris 2011.04.15. 21:33:49

    Szerintem ez alapvető játékosi jófejség kérdése, hogy nem válunk nagyon szét, nem nehezítjük a mesélő dolgát, ha nem muszáj. Az asztal körül mindenki játszani szeretne, és nem azt hallgatni, ahogy mások játszanak, míg őneki nincs ott a karaktere, s így nem tud beszállni. Azért vannak együtt a karakterek, mert a játékosok együtt játszanak.

    Guild 2011.04.17. 21:24:23

    @_andris: Ez csak akkor ilyen egyszerű, ha a karaktereknek nincs igazi háttere és személyisége (ami alapvetően nem baj, csak egy kicsit másfajta játék, mint amit én szeretek).